Vaarwel Hoi An... en tot schrijfs Ahn!! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Sabine Aldenhoven - WaarBenJij.nu Vaarwel Hoi An... en tot schrijfs Ahn!! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Sabine Aldenhoven - WaarBenJij.nu

Vaarwel Hoi An... en tot schrijfs Ahn!!

Door: duhhh

Blijf op de hoogte en volg Sabine

20 Februari 2013 | Vietnam, Hoi An

Zo.
Ik zit al bijna een uur op de bus te wachten in mijn veel te mooie/ luxe hotel....
Dit was namelijk alweer mijn laatste dag in dit mooie plaatse... Ik ga het ' Miss, shopping?! Miss, make you dress, cheap and quik ' nog missen.

En vooral Ahn.... de het schattige meisje ( 25 ) van de Familie ( 8 personen, vader overleden op zn 45e ! ) winkel waar ik mijn tailor-made topjes en pantalon heb laten malen..... Ik ben wel 7 x bij haar geweest....en uiteindelijk mondde dat uit in een grote verkoop/merchandise pool hahahaha.
Ik heb mijn advertisement skills ingezet voor haar winkeltje. En met goede resultaten! Ik lokte veel (Europese etc. ) nieuwe klanten naar binnen, en praatte ze met bestellingen en kleren de winkel weer uit!!
Soort Mini-micro krediet maar dan anders hahaha...
Ahn was zo blij, ze zette haar beste plastic stoel elka dag voor me klaar hahaha.
Haar winkeltje ligt in de hoofdstraat die leid naar het oude centrum...en ik kwam daar dus dagelijks meermaals langs. ;)

We hebben veel zitten kletsen, maar als er een klant voorbij durfde te lopen stoof ze als een gek naar de straatkant en riep me er dan meteen bij om het woord te doen. Zo grappig.
En eigenlijk ook dood serieus. Ahn is de oudste van de 6 kinderen, haar vader is dood en zij moet dus de shop gaande houden....
7 dagen per week van 09:00 tot 22:00 uur !!!!!!!! Echt waar.
Een keer per maand is ze een dag vrij. OMG! Wat klagen wij nou altijd...
Zij verdient voor haar familie een schamele 70 euro per maand! voor 7 personen?!!!
Schrijnend om te horen... en zij is nog best ' upper class' hier zelfs.

Gisteren was ze op weg naar Danang om kleding af te leveren met de scooter. ( what else hier in Nam...) ze zag mij toevallig ergens lopen en bood me aan om mee te rijden, gezellig.
Gratis easyryder-tour gehad dus hahahaha Heel leuk, en lekker verfrissend in die hitte. Tis ook zo'n schatje.
Vanmiddag op weg terug naar mijn hotel, ging ik nog bij haar langs.

Leuke foto's gemaakt samen en ze gaf me een groot deel van haar euhhh... Buioi of zo iets.
Een soort groen-wittige mega sinaasappel met groenig/lichtgeel steviger vruchtvlees ( beetje als dat van sinaasappel ) Het vlies ( wat je bij parten van gewone s.a. gewoon opeet ) kon je er zo afpellen.
Dan diptje je het partje in een zout/kruidenmengsel en happen maar.
LEKKER! Soort hartige grapefruitsmaak.

Die ga ik morgen weer zoeken op de markt. Ik heb zoveel ( vreemd ) fruit op hier al joh, vitamienen voor een heel jaar!!!
Vanmiddag een hele ananas op ( kostte maar 0,40 eurocent...OMG )
Gister een Kokosnoot ( sap met rietje en vruchtvlees uitlepelen )mmmm
Ik ga dat zooo missen, als die smaken, kleuren, specerijen, kruiden.....
Alles groeit hier zowat. Heel erg vruchtbare grond...overal fruitbomen/struiken en rijst- en kruidenvelden etc...
Hier op de markten en in de straten ook overal kleinde oude vrouwtjes met punthoeden en van die grote ondiepe manden aan touw, aan een draagbalk die ze op de schouder dragen. Vol kruiden, groenten en fruit.
Of met zelfde constructie hele mini-fornuisjes of grote kookpotten en aan de andere kant een soort kastje met ingredienten en kommetjes....
Indrukwekkend....dat ze dat heel de dag kunnen dragen joh!

Verder was hier erg mooi, al de Frans koloniale woningen en gebouwen, veelal in Okergeel met hout..... En alle Lampionnen joh! Miljoenen...
In de avond met de drijvende lichtjes op de rivier als een sprookje..
Heb ik gister mogen aanschouwen vanaf het rooftop terras bij Cargo Club ( ook erg populaire eetgelegenheid )
Ik dacht, laat ik nog EEN keer lekker decadent doen; 5 gangen met goede wijn erbij....tongstrelend dat eten... ( maar 14 euro, en dat is daar het dure segment ;) )

Morgen wordt het weer andere koek.







  • 20 Februari 2013 - 13:11

    Arnold ;-):

    Herkenbaar hoe makkelijk je onder locals mengt en respect hoor hoe je zo'n kledingwinkeltje helpt, een bijzondere en leuke levenservaring om nooit te vergeten. Blijft genieten en lekker eten ;-)

  • 20 Februari 2013 - 13:31

    Luid:

    Hey daar wat n verhaal weer.. Leuk leuk op naar je volgende vertel..! Geniet dikke x luudje en co

  • 20 Februari 2013 - 21:04

    Mars:

    Inderdaad hé wat kunnen wij hier dan klagen, mensen..... 7 dagen in de week werken ala 2.33 euro per dag... is niet voor te stellen.
    Wat zijn wij hier dan eigenlijk rijk en tegelijkertijd ook weer arm.
    Echt leuk van je dat je dat meisje zo geholpen hebt, je laat een heel spoor na zo in Nam ;).

    Op naar de volgende :), ik ben alvast vooruit gereist op columbus, en ook in Nha Trang is het weer prachtig hoor, vooral de stranden na ja we gaan het wel zien.

    knuf

  • 21 Februari 2013 - 13:29

    TONY D.:

    Als je terug bent in NL, wil je geen stampot meer denk ik!! geniet er maar van. je heb je hart op de goede plek!! God bless you where ever you are, so am I.XXX

  • 23 Februari 2013 - 10:59

    Marcella:

    hehe idd Tony ik denk dat die gewoon met een leuke buitenlandse knul thuis komt die lekker kan koken hehehe veel plezier meid geniet ervan
    En anders kom je een keer bij ons eten laat ik toto koken shhhh

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sabine

Hallo, leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn (wereld-) reis blog!!!! Ik ben dus Sabine, een spontane en reislustige 34 jarige meid uit het gezellige Noord Brabant...... Na het stuklopen van mijn bijna 15 jarige relatie, het verliezen van mijn huis en mijn baan, vond ik het hoog tijd voor mijn ultime uitdaging! In februari 2013 ( preciese datum wordt binnenkort bekend ) ga ik starten aan mijn wereldreis! In de blogs zul je mijn voorbereidingen lezen en mijn reisschema etc. En later natuurlijk mijn ( ik hoop ) wekelijkse blogs!! Ik reis alleen, voor zover je alleen bent als ik dat zo lees op de reisblogs en forums over Zuid Azie en Australie waar ik op zit....) Ik kom vast een heleboel adere ( NL ) backpackers tegen.

Actief sinds 22 Dec. 2012
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 52853

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 15 Mei 2014

World Trip 2013 / 2014

Landen bezocht: