Sinds 29 mei in Shianoukville, the beachcapital! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Sabine Aldenhoven - WaarBenJij.nu Sinds 29 mei in Shianoukville, the beachcapital! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Sabine Aldenhoven - WaarBenJij.nu

Sinds 29 mei in Shianoukville, the beachcapital!

Door: still loving it!!

Blijf op de hoogte en volg Sabine

29 Mei 2013 | Cambodja, Preah Seihanouk

Hoi hoi, ( ja ja, lekker Brabo..ben het nog steeds niet verleerd...)

Sinds de 29e ben ik aanbeland in Sihanoukville, dat is dus HET strand-gebeuren van Cambodja. Zegt men...
Ik ben alseerste ingechecked bij Footprints Guesthouse/ Hostel op Otress beach 2. Dat is een mooie lang, wit en rustig strand zo'n 8 km ( motorbike ) vanaf het drukkere strand/ centrum etc.
Erg relaxed, heel leuke mensen die dat hostel runnen ( Engelsen en Aussies etc. en wat locals, veel mensen die er werken als HelpX of Workway, dus voor eten en onderdak )
Footprints is verder mooi opgezet, heeft een grote lounge area, met een flatscreen met heeel veel ( nieuwe ) films en series... dus elke aaf lag iedereen op de bedden ( ja dat hebben ze hier in de woonkamers...lol ..met 50 kussens of zo ) te hangen en zuipen. Het eten was ook erg lekker daar.... wel 'duur' voor Cambodjaanse of Aziatische begrippen....$ 4 tot 6... Dan is Thailand en Vietnam beter wat dat betreft maja...
Of op het strand, waren ook enkele barren. Best leuk voor een paar dagen. Maar zoals gezegd erg rustig.

De dag na mijn aankomst kwam ook Femke aan. ( ja was afgesproken werk hahaha ) Die kende ik nog van Phnom Penh, uit het Longlin Guesthouse. Samen paar dagen een motorbike gehuurd. Zo konden we toch wat meer zien, naar het drukke gedeelte als we zin hadden, en de kosten delen.... Fijn.
Wat trouwens wel weer apart is, is dat de politie je hier altijd aanhoud, om niks. Alls je een helm draagd, draag je bijv. de verkeerde?! Of je hebt je rijbewijs bij, maar nee, dan moet het een Cambodjaans rijbewijs zijn... Je moet dus altijd wat losse Dollars op zak hebben, en als ze je aanhouden wat geven, zonder ernaar te vragen of in duscussie te gaan. ( want als je dat doet, gaat de prijs omhoog ) Je kunt ze overal voor omkopen.
Verder heb ik ook verhalen gehoord dat op verlaten stukken weg, jongens plakband over de weg spannen, waar je je in het donker in vast rijdt. Dan jatten ze je scooter en al wat niet meer.... Lekker spul.
Maar goed, hier in Sihanoukville heb ik ( tot nu toe/ afkloppen ) nog 'geluk gehad.

Toen Femke er dus was, hebben we eerst heerlijk een dagje op ons verlaten strand doorgebracht....lekker grote loungebedden en een paviljoen voor als de regens komen. Prima! Eten werd gewoon naar je plaats gebracht, alsmede de fruitshakes.... Can it get any better?!
We zijn erna met de scooter naar Serendipity street geweest, en het gelijknamige strand.... Ff gewinkeld, en wat gegeten. En weeeer te laat ( wordt al om 18:30 uur donker ) terug op de scooter, 8 km in het pikkedonker ( geen enkele straatverlichting...en trouwens ook geen straat hahahaha )
Maar veilig in Footprints teruggekomen. ;)
De dag erna ...je raad het al..strand, en na de eerste buien ( die 's middags klokslag 12:30 ur beginnen in deze regenperiode ), op de scooter naar de grote ( 1,5 km ) markt. We hadden er zin in!!
Daar aangekomen was er OF geen electriciteit, OF dat is er daar nooit geweest?!!
Die markt bestond uit 5 mega hallen, volgestouwd met een miljoen kraampjes, die elk NOG voller gestouwd waren met allerlei goederen, kleren, voedsel etc... En dat alles in het ( bijna ) pikkedonker! Je kon nog net zien waar je liep, en dat was voornamelijk in de hoofdpaden.
Tussenin liep je echt zowat te klauteren tussen kraampjes, mensen, honden en wat al niet... een pot nat want je kon het toch niet zien.
Vreemd wel..... En ertussenin her en der het gerakel van oude naaimachientjes en het gehak van bijlen en slagersmessen. Want de slagers stonden zowat met de kleren van de andere uitpuilende kraamjes over zich heenzich wild uit te leven op halve ( ja dode ) koeien en varkens en hanen etc... Het ging d'r op... OMG
Op sommige plekken stonk het vreemd en op andere vies ( vuilnissig e.d. ).... en daartussenin liepen en zaten peuters en gezinnen ( van die kraampjes ) op de grond (!), die bezaaid was met rotzooi en vuilnis, vliegen, etensresten, plassen ( van god weet wat )... en ze zaten daar ook gewoon te koken en te eten... Heel gewoon natuurlijk.
Kortom: niks voor mij, en niks gekocht. Of ja, een bamboo gevuld met sticky rijst, want die kende ik al, en dat was best te kauwen )

Daarna terug naar de scooter, die ik lekker toch op slot had gezet met twee sloten!! Hahaha! Wie maakt mij wat.
( het was een zogenaamde 'bewaakte'parkeerplaats... en de man die er zat, zei dat ik 'm niet op slot moest zetten. Dat ik een bonnetje van hem kreeg en zo. Ben gekke Henkie niet...!!!
Heb al zoveel gehoord over allerlei scams hier in dit land. Deze kende ik ook al. Gewoon als personeel of eigenaar van de bewaakte stalling de scooter stelen, en welk bonnetje??? 'ik weet van niks'.... Pfff
Maar goed, ik trap dus echt letterlijk nergens meer in!
Hahaha, ik krijg steeds de laagste prijzen klaar bij tuktuks en zo, en niemand zet mij af als ik iets ( goedkoop ) wil kopen. Ben ik veel te slim voor. Lol.
Terwijl er toch velen zijn die geen moeite ( durven ) te doen, of gewoon onwetend zijn. Fem had bijv. de scooter niet op slot gezet zei ze zelf. Dom, dom...
Toen zijn we nog even naar verschillende nep-shops geweest om te kijken naar een nep-Samsung S2 of 3. Of een Chinese...( nog goedkoper ). Het stond mij wederom niet aan. Men wist van niks, sprak amper Engels en er was nergens een doosje oid bij. Een no go dus.
Baal nog zooo van het verlies van mijn S2... Ga nog verder zoeken.
Anyway, Heel leuke dagen gehad

Vanmorgenvroeg ben ik verhuisd naar Serendipity street. Naar een guesthouse tegenover Scuba Nation. Met Thom, de tuktukdriver, die mij ook de scooter had verhuurd. Die werkt al lang samen met Footprints en is te vertouwen, alsdus hun. De rit kost normaal $6, en Lisa ( werkt bij Footprint ) heeft het nooit klaargekregen onder de $ 5. Ik heb natuurlijk maar $ 4 betaald ! Hahahaha, EN hij heeft mijn zware tassen naar mijn kamer gesjouwd. Lol. Who's the (wo-) man?!!

Nadat ik gesetteld was, ontbijtje en door naar Scuba Nation. Poging 2 om mijn PADI Open Water te behalen.
Ik heb een jonge instructeur uit Polen, die goed Engels spreekt. Is heel aardig. Vanochtend enkele uren in een zwembad in een resort met hem doorgtebracht. ( in duikuitrusting dus! )
Ik moets na al die maanden ff opfrissen, en commando's herhalen. Ging goed... ff wennen, les ( en dus termen ) in het Engels nu. In Thailand had ik het in het Nederlands.
En nu ( nog ) geen last van druk in mijn oren of met klaren... alleen met onder water blijven, ik dreef steeds naar de oppervlakte pfff...
Dan moet je dus uitademen en zo jezelf omlaag zien te krijgen ... Het is niet zo makkelijk als het lijkt. :$
En dan met een mega strak duikpak, enkele kilo's gewichten en uitrusting om, en een heel strakke band om je middel, in buddha-zit of kleermakerszit, met je handen je flippers vasthoudend, proberen zo gereguleerd te ademhalen dat je blijft 'zweven'tussen de bodem en de oppervlakte. En dat 1 minuut!! PFFF

Maar na wat geharrewar is het allemaal gelukt. Daarna ff uurtje vrij voor lunch, en weer terug naar Scuba. Theorie opfrissen. Grrrr. En ook het hele examen opnieuw moeten doen.
( want hun kennen mij niet, en willen zeker weten dat ik het snap )
Dus stressen... ik had al best moeite met het berekenen van duiken.
( ben ook geen held in rekenen ) Dus dat duurde best even die 50 vragen en opdrachten...
Maar om 16:30 uur het verlossende woord: geslaagd!
Een wonder, want in Thailand 3 mnd geleden was ik mega verkouden en mijn hoofd ontplofte zowat. Ik was toen NET geslaagd. En nu, na 3 maanden niet in het PADI boek gekeken te hebben geslaagd met 8 foutjes ( je mag er 13 hebben )
Ik vind het goed zo. Dat is ook al heel wat, voor een perfectionist alsik ben.

Morgen DE grote dag; om 07:00 uur vertrekken we met de boot naar afgelegen eilandjes. Daar komen we om 09:00 uur aan, en dan gaan we drie open water duiken doen. Hoe diep weet ik ff niet niet meer, maar geen kattepis. Dus ik duim dat het klaren ook nu redelijk zal gaan...
Je moet er toch nioet aan denken dat het op het laatst net zou mislukken?!!!
We gaan maar van het beste uit, I need a break now. I deserve it. Zeker na alle pech in dit land. ( ziek 2 x en geroofd )

Ik denk dat ik na morgen nog een nachtje hier blijf, en dan vertrek ik naar Koh Rong. Een groot bounty eiland met vele verlaten witte stranden en strandhutten. Moet je geweest zijn zeggen ze, want een grote projectontwikkelaar heeft de zooi weer opgekocht, en er gaan dus heel was gebouwd worden daar. Ik wil daar snorkelen en foto's maken natuurlijk.....
Na Koh Rong heb ik nog maar 1 week ongeveer. Dat wordt Battambang, een plaats met Frans Koloniale gebouwen, moet zo mooi zijn... Je raad het al; Foto's!!!!
En de 14e naar Bangkok, want de 15e vlieg ik naar AUSTRALIE!!! Alwaar een geheel nieuw avontuur op mij wacht. ;)

Nou, dit was even een update van deze week. De vorige verslagen volgen echt een dezer dagen nog. Na het duiken.:)

Veel groetjes uit het hete ( behalve met de middagregens )en corrupte Cambodja!

XX


  • 02 Juni 2013 - 17:15

    Mars:

    Hai hai (geen idee wat het is mix tussen van alles maybe), prachtig verhaal wederom hahaha je zou ze bijna bundelen tot een boek.
    Het plezier wat je hebt druipt er tenminste vanaf :) of is dat de druivelaar die boven me hoofd aan het lekken is?
    Anyways dit keer ga je het gewoon halen je duikbrevet ben ik van overtuigd ! aan je inzet/doorzettingskracht zal het iig. al niet liggen ;).
    Have fun ! (in the morning sun ;) )

    x

  • 02 Juni 2013 - 17:25

    Arnold ;-):

    Weer beeldend geschreven en plezierig om te lezen.
    Pura Vida !

  • 04 Juni 2013 - 21:12

    Sissy Aldenhoven.:

    Wat een interessant verhaal, meisje.pas goed op met duiken, hè'? Ga s' nacht niet alleen rijden , je weet nooit wat er rond loopt. Veel plezier onder water, ik ben heel trots op je en hoop dat alles zal lukken.wij denken aan je. Liefs van ons. Mama.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sabine

Hallo, leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn (wereld-) reis blog!!!! Ik ben dus Sabine, een spontane en reislustige 34 jarige meid uit het gezellige Noord Brabant...... Na het stuklopen van mijn bijna 15 jarige relatie, het verliezen van mijn huis en mijn baan, vond ik het hoog tijd voor mijn ultime uitdaging! In februari 2013 ( preciese datum wordt binnenkort bekend ) ga ik starten aan mijn wereldreis! In de blogs zul je mijn voorbereidingen lezen en mijn reisschema etc. En later natuurlijk mijn ( ik hoop ) wekelijkse blogs!! Ik reis alleen, voor zover je alleen bent als ik dat zo lees op de reisblogs en forums over Zuid Azie en Australie waar ik op zit....) Ik kom vast een heleboel adere ( NL ) backpackers tegen.

Actief sinds 22 Dec. 2012
Verslag gelezen: 360
Totaal aantal bezoekers 52876

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 15 Mei 2014

World Trip 2013 / 2014

Landen bezocht: