Mae Son, Visa run??? Euhhh... of plaspauze?? - Reisverslag uit Mae Sai, Thailand van Sabine Aldenhoven - WaarBenJij.nu Mae Son, Visa run??? Euhhh... of plaspauze?? - Reisverslag uit Mae Sai, Thailand van Sabine Aldenhoven - WaarBenJij.nu

Mae Son, Visa run??? Euhhh... of plaspauze??

Door: S@bine

Blijf op de hoogte en volg Sabine

13 April 2013 | Thailand, Mae Sai

Even een hallo vanuit Chiang Mai, Thailand...

Mijn vorige blog was vanuit Mae Sai, daar hen ik mijn ' Visa run' gedaan....

Voor degenen die niet weten wat dat is:

Je toeristenvisum is verlopen. Dan ga je met een groep anderen met hetzelfde probleem met een minibusje een soort dagtocht maken, waarbij je ergens over de grens gaat voor een half uurtje. Je betaald 20 dollar en vult allerlei formulieren in en dan krijg je nieuwe visa stempels in je paspoort.

Daarme kun je dan weer 15 dagen langer in het land blijven.


Mijn visa run was een verwarrende ervaring...OMG.... 08:00 uur:

Eerst met 4 man in een open pickuptruck naar het busstation gebracht...daar wachten op meer mensen...

Later met 12 man in een kleine ( oudere ) mini-bus gepropt.

We waren met o.a. een nog steeds best dronken of op z'n minst niet uitgekaterde kerel uit Australie, een vrolijke meid uit Oostenrijk en nog 6 andere meiden en twee jongens....

Mijn stoel had helaas ( heb ik weer ) een kapotte rugleuning.... een stuk ijzer stak er uit en de foam kreeg je er niet meer overheen. FIJN. Pfff

De rit was lang, warm en heel erg hobbelig ( lees haarspeldbochten tot en met, 30 a 40 % stijgingen ).... Het duurde ongeveer 4 uur voor we Mae Son ( plaats aan de grens met Birma ) bereikten.

Daarvoor hadden we al een stop van 20 min. gehad, omdat de chauffeur nog moets ontbijten...pffff.... Bij de hotsprings, dus ff rond kunnen kijken ook. Gelukkig zag ik net op tijd dat er een mooie tempel ( erg oud ) om de hoek was, dus Sabine was weer gevlogen met haar camera hahahahaha.


Maar goed, eenmaal in Mae Sai begon het raadsel. Kijk, ik ben groen, ik wist niks van visa runs af...

Het enige wat de chauffeur zei ( in zeer gebrekkig Engels ), was dat we over een uur en 15 minuten weer op dezelfde plek moetsen zijn bij het busje, maar dan aan de andere kant van de straat. OK, prima.

Eerder onderweg, vertelde de Aussie man, dat het vaak zo was, dat chauffeurs alle paspoorten innamen en dan de hele zwik in een keer door de douane halen om tijd te besparen.

Ik was dus in de veronderstelling dat dat het geval zou zijn, ergens in de middag. Het was een mooie erg drukke plaats met kraampjes en markten....

Ik dacht dat die plaats gewoon weer een stop onderweg was, voor pauze etc. Ik zag dat iedereen uit mijn busje een beetje een andere kant op ging, dus dat deed ik ook. Ik was meteen een overdekte markt opgelopen,en toen een tempel bezocht daar weer achter.... na een trap van 500 treden. Veel mooie foto's gemaakt en zo ook. Heerlijk. We hadden toch een uur.

Toen relaxed terug gelopen, wat gewinkeld en drinken gehaald.

Terug bij de bus zag ik iedereen zich wee zo'n beetje verzamelen, en enkelen vroegen mij of ik ook op straat een formulier had moeten laten zien?!

Nee, hoezo dat? Waar hebben jullie het over ? Euhh, nou, bij de douane, de grenspost?

SHIT! Dit was de plaats van de visa run!!!! En ik had veel gerund, maar niet gevisa'd........ wist ik veel.

Iedereen zat inmiddels in het busje, en ik moets mijn visa run nog gaan doen.... DAMN!

Dus rennen naar het mega grote blauwe douane kantoor in het midden van die lange straat. ( die ik totaal over het hoofd gezien had, omdat ik daar niet heengelopen was, maar een straatje in was gegaan de markt op )

Het was druk, en ik moest zo'n 600 meter rennen voor ik bij het kantoor was, daar begreep niemand Engels blijkbaar, en de dames en heren in legerkleding stuurden met van hor naar her.... ook dat nog...

Uiteindelijk , na 4 rijen en 3 balies had ik betaald, de formulieren ingevuld en kon ik lopend ( weer 500 meter ) naar de grens met Birma. Daar ook weer een kantoor in, waar een man in een wit pak met allerlei medailles stempels in mijn paspoort zette. Toen als een gek weer terug naar het Thaise kantoor, want er was gebleken dat ik mijn visum met twee dagen had overschreden.

Verdorie, dus 2 x 500 Bath extra betalen. + de 500 Bath wat het normaal kostte en 500 bath voor de dagtocht.

2000 bath dus, wat neerkomt op zo'n 80 euro....

Maar goed, ik heb wel mooie foto's en veel gezien.

En die andere luitjes in de bus waren niet heel boos dat ze op mij moetsen wachten..... haha, moesten wel lachen.

Ik ook. Wat een blunder. LOL

Toen de lange, gare terugreis met wederom 1000 haarspeldbochten en bobbels in de weg.... en nog steeds de stoel met de kapotte zitting. Grrrrr.

Dus toch mijn Visum verlengd en in Thailand kunnen blijven....

Waar ik trouwens erg blij mee ben, want de avonturen die de plaatsen Chiang Mai ( 5 dagen ), Pai ( 7 dagen ) en nu weer Chiang Mai brachten zijn geweldig!

Daarover later meer. Gotta go now, een werelds watergevecht 24/7 wacht mij buiten.

Songkran is begonnen !!!!!!!!!

  • 13 April 2013 - 10:13

    Jordy:

    Heey Sabine,

    We lezen je blog wel hoor haha
    Voortaan toch maar eerst ff vragen voordat je de markt induikt haha
    Weer een gezellig drukke dag gehad met uiteindelijk een nat pak??
    je vermaakt je goed daar in Thailand....


    Groetje jordy

  • 13 April 2013 - 11:41

    John:

    Hoi Sabine wat heb je toch een superreis.erg mooie natuur.geniet ermaar van. groetjes John

  • 13 April 2013 - 13:24

    Annie Moeskops (collega):

    Hallo Sabine,
    Ik ben trots op je. Wat een mooie ervaringen doe jij allemaal op. En wij maar BMO spelen. Ik heb helaas heen facebook dus ik kan je niet helemaal volgen. Was dus blij met deze blog.
    geniet ervan, dit kan niemand je meer afpakken. groetjes,
    Annie

  • 13 April 2013 - 16:27

    Arnold ;-):

    Je maakt wat mee zo. Om nooit te vergeten (Y).
    (en niemand die je dat afpakt!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sabine

Hallo, leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn (wereld-) reis blog!!!! Ik ben dus Sabine, een spontane en reislustige 34 jarige meid uit het gezellige Noord Brabant...... Na het stuklopen van mijn bijna 15 jarige relatie, het verliezen van mijn huis en mijn baan, vond ik het hoog tijd voor mijn ultime uitdaging! In februari 2013 ( preciese datum wordt binnenkort bekend ) ga ik starten aan mijn wereldreis! In de blogs zul je mijn voorbereidingen lezen en mijn reisschema etc. En later natuurlijk mijn ( ik hoop ) wekelijkse blogs!! Ik reis alleen, voor zover je alleen bent als ik dat zo lees op de reisblogs en forums over Zuid Azie en Australie waar ik op zit....) Ik kom vast een heleboel adere ( NL ) backpackers tegen.

Actief sinds 22 Dec. 2012
Verslag gelezen: 471
Totaal aantal bezoekers 52884

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 15 Mei 2014

World Trip 2013 / 2014

Landen bezocht: